ماه صفر المظفرو اربعین

ماه محرم الحرام

پنل بالا

مدرسه علمیه رضویه

درمحضر استاد

اخبارمدرسه



مهدی موعود ووظیفه منتظران(4)

رای دهی:  / 6
ضعیفعالی 

مدرسه علمیه رضویهسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سائلی در جامعه الحسین رزمندگان اسلام

در اسلام شاید هیچ مسئله ای به اندازه بحث مهدویت و وجود مبارک امام زمان عج ­الله­ تعالی­ فرجه­ الشریف دارای اهمیت نباشد چرا که برای هیچ مسئله ای به اندازه این مسئله در منابع دینی روایت نداریم.

 

برای یک فرع فقهی در فقه، شاید 7 یا8 روایت موجود باشد اما برای بحث امام زمان عج ­الله ­تعالی­ فرجه­ الشریف حدود 2000 روایت داریم؛ معنایش این است که مسئله خیلی جدی بوده است.

مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می فرمودند: در بحث نوافل حدود چند صد روایت داریم و کثرت این روایات نشان می دهد که در آن زمان اصحاب ائمه علیهم­ السلام نسبت به نوافل حساس و اهل نوافل بوده اند و به همین خاطر زیاد سوال می کردند.

پس وجود 2000 حدیث در بحث مهدویت نشان دهنده حساسیت فوق العاده این موضوع است.

از این 2000 حدیث حدود 50 تا 60 تا حدیث در صحیح بخاری (یکی از منابع دست اول اهل تسنن) آمده است. امام بخاری(فردی است ایرانی و متوفی 256 ه.ق) قبل از غیبت صغری فوت کرده، یعنی کتاب را قبل از ولادت امام زمان عج ­الله­ تعالی­ فرجه­ الشریف نوشته و بقیه روایت ها در کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی(متوفی 329 ه.ق) آمده است.

آنقدر مسئله مهدویت جدی بوده که اصحاب ائمه علیهم­ السلام احتمال می دادند که امام عصرشان همان امام زمان عج الله­ تعالی­ فرجه ­الشریف باشد. مثلا از امام صادق علیه ­السلام می پرسیدند: شما خودتان امام زمان هستید؟

خدمت امام جواد علیه­ السلام رسیدند پرسیدند: با این ویژگی ها که می دانیم شما باید امام زمان باشید. امام فرمودند: من امام زمان هستم امام نه آن امامی که شما منظور دارید.

حسن مُسنّی فرزندی داشت به نام عبدالله، عبدالله پسری زیبا و مودب به نام محمد داشت. گفتند این مهدی است.(بخاطر روایت پیامبر صلی­ الله ­علیه­ وآله­ وسلم که فرمودند امام زمان هم نام من و پدرش هم نام پدرمن است) بعداً معروف شد به «نفس زکیه».

یکی از علائم حتمی ظهور امام زمان، قتل نفس زکیه است به این معنا که محمدبن عبدالله بن حسن مُسنّی امام زمان نیست.

مسئله مهدویت یک مسئله استراتژیکی، راهبردی و سرنوشت ساز برای اسلام است. اهل بیت علیهم ­السلام می خواستند این پروژه جدی و اصیل دینی را در همان سطحی که هست مطرح کنند و هم می خواستند مانع بازارگرمی بقیه افراد شوند. لذا حوادث زمان خود را به عنوان علائم ظهور مطرح می کردند و می گفتند این حادثه باید اتفاق بیفتد و بگذرد. ( وجود 2000 روایت در مورد این مسئله باعث می شد تا برخی افراد بخواهند برای خود بازارگرمی راه بیندازند و اسم و رسمی برای خود بهم بزنند: مثلا بگوید من مهدی را می شناسم...، من مهدی ام ... و ...؛ و این طبیعی است).

لحظه ظهور حضرت جزء تقدیرات است یعنی دائماً تغییر می کند.( اگر هر روز نه، هفته ای یک بار و یا قطعاً ماهی یک بار این اتفاق می افتد).

خدمت حضرت رضا علیه­ السلام رسیدند عرض کردند: شما امام زمان ما هستید؟

حضرت فرمودند: مگر شما نمی دانید بعد از یک سلسله حوادث امام زمان ظهور پیدا می کند؟

پرسیدند: چه حوادثی؟

فرمودند: یکی از علائم ظهور این است که امین پسرهارون الرشید حکومت پیدا می کند.(امین در سال 95 ه.ق بغداد را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد.)

پرسیدند: علائم بعدی چیست؟

فرمودند: چیره شدن برادرش بر او (مأمون)، قتل ابن زبیده و علامت دیگری هم دارد که نمی توانم به شما بگویم.( منظور خود حضرت بودند که به مرو می آیند).

سال 255 ه.ق امام زمان دیده به این جهان گشودند و امام عسگری سال 260 شهید شدند. از سال 260 تا 329 (نزدیک به 70 سال) غیبت صغری بود و از 329 تا زمان ما غیبت کبری ادامه دارد.

در ابتدای امر برای شیعه نامرئی و پنهان بودن امام قابل هضم نبود (مثل ازدواج با همسر نامرئی؛ از ازدواج مهم تر مسئله امامت است). لذا از زمان امام جواد علیه ­السلام مسئله غیبت امام زمان مطرح شد. این مسئله آنقدر برای شیعیان سخت بود که امام هادی علیه السلام زیارت جامعه کبیره را انشاء(مطرح) فرمودند. در زیارت جامعه بیان می شود که امام می تواند تمام وظایف خود را کامل و بدون اینکه حضور داشته باشد انجام دهد.

دوران غیبت صغری در طبیعی شدن این فرآیند(غیبت کبری) تأثیر خیلی مهمی داشت. مردم با واسطه و از طریق نواب اربعه با امام در ارتباط بودند (70 سال تمرینی بود تا شیعه یاد بگیرد بدون نیابت خاصه، وجود امام را درک و ارتباط برقرار کند، بپذیرد وجود امام را در حالی که  او را نمی بیند).

 

 

چهار نواب خاص:

  1. ابوعمر عثمان بن سعید عمری، دوران نیابت از سال 260-265 به مدت 5 سال. (کتاب الغیبه شیخ طوسی(متوفی 460 ه.ق) و کتاب کمال(اکمال) الدین و تمام(اتمام) النعمه شیخ صدوق(متوفی 381 ه.ق) از مهم ترین منابع برای شناخت عثمان بن سعید می باشند.
  2. ابوجعفر بن عثمان بن سعید عمری( فرزند عثمان بن سعید)، دوران نیابت از سال 265-305 به مدت 40 سال. عمده فعالیت ها در زمان این جناب اتفاق افتاد.

دعای افتتاح 2 سند دارد، 1 سند آن برمی گردد به امام کاظم علیه­السلام یعنی گوینده دعا ایشان هستند.(مرحوم شیخ درتهذیب به امام کاظم علیه­السلام می رساند). سند دیگر از مرحوم سید بن طاووس نقل شده که برادرزاده محمد بن عثمان خدمت عمویش رسید و دعایی برای ماه مبارک درخواست کرد. جناب محمد دفتری با جلد قرمز در اختیار ایشان قرار می دهد و او  استنساخ (رونوشت برداری) می کند. اما ذکر نشده که دعا از خود حضرت ولی عصر عجل­الله­تعالی­فرجه­الشریف باشد).

  1. شیخ ابوالقاسم حسین روح نوبختی، دوران نیابت از سال 305-326 به مدت 21 سال. مرحوم شیخ طوسی نقل می کند که سوال شد: چرا شیخ ابوالقاسم انتخاب شد؟ پاسخ دادند: اگر امام زمان عج الله­ تعالی­ فرجه­ الشریف در زیر عبای شیخ قرار بگیرد و از ایشان سوال شود که امام کجا هستند و حتی با قیچی گوشت بدن ایشان را تکه تکه کنند، عبای خود را کنار نمی زنند که بگویند امام اینجا هستند.
  2. شیخ ابوالحسن علی بن محمد سمری، دوران نیابت از سال 326-329 به مدت 3 سال. 6 روز قبل از وفات ایشان نامه ای از سوی حضرت ولی عصر عج الله­ تعالی­ فرجه­ الشریف خدمت ایشان رسید که فرموده بودند: 6 روز دیگر شما از دنیا می روید( این دین، دین شفافیت است)، پس کارت را جمع کن، به احدی سفارش نکن (وصی نداشته باش برای نیابت پنجم)، غیبت تامه واقع شده است و ظهوری نیست مگر خداوند اذن دهد. آن هم بعد از یک زمان طولانی و بعد اینکه دل ها قصاوت پیدا می کند (افراد به شک می افتند که آیا واقعا امام زمانی هست؟) زمین پر از جور می شود و افرادی پیدا می شوند که ادعا می کنند من را دیده اند و ... .

این 4 نفر چه ویژگی هایی داشتند؟

  1. ویژگی های عمومی: مرحوم ابومنصور طبرسی در کتاب احتجاج نقل می کند: از امام عسگری علیه السلام سوال کردند: ویژگی های فقهای شیعه چیست؟ در فرازی از این حدیث امام می فرمانید: «...  کَانَ مِنَ الْفُقَهَا( فقیه و مجتهد کسی است که بداند احکام چگونه از منابع دینی استفاده می شوند و بتواند استخراج کند)، ءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ

اگر فردی از فقها این 5 ویژگی را داشت عوام موظف هستند از او پیروی کنند.

  1. ویژگی های خاص: نفس خود را فانی کند، آئینه دین باشد، مطیع لإشارات مولی (از تو به یک اشاره ...).

 

ما اینگونه هستیم؟؟!

امام خمینی رحمه الله علیه

جستجو درسایت

احادیث در رابطه با رابطه با خدا
سه شنبه, 07 آبان 1392
 حدیث (1) امام على عليه السلام : إنَّ العَبدَ إذا اَرادَ... ادامه مطلب...
IMAGE
مودّت امام حسین علیه السّلام
شنبه, 02 آبان 1394
حجت الاسلام والمسلمین استادسائلی حفظه الله تعالی:... ادامه مطلب...
وقت و زمان (2)
یکشنبه, 30 مهر 1396
بارها و بارها از امام سؤال می­کردند که چه دعاهایی را... ادامه مطلب...
IMAGE
دیده شدن خدا درقران
دوشنبه, 23 شهریور 1394
دیده شدن خدا درقران ما معتقديم كه خداوند از ديده شدن... ادامه مطلب...
IMAGE
حکم جویدن و کندن پوست لب
سه شنبه, 05 بهمن 1395
حکم کندن پوست لب و گوشه انگشتان چیست؟ آیا باید جای آن... ادامه مطلب...