کانون قرآن رضویه

  1. جشن اختتامیه سال 92

    جشن اختتامیه سال 92
    مهد و پیش دبستانی وکانون قرآن رضویه آموزش با رویکرد قرآنی
  2. اجرای برنامه توسط دانش اموزان

    اجرای برنامه توسط دانش اموزان
    اجرای برنامه توسط دانش اموزان
  3. آموزش شعر(در حدود 50 شعر و تواشیح)

     آموزش شعر(در حدود 50 شعر و تواشیح)
    آموزش شعر(در حدود 50 شعر و تواشیح)
  4. واحد کار فوق برنامه

    واحد کار فوق برنامه
    اجرای مراسم اعیاد میلاد ائمه علیهم السلام، عید غدیر، جشن پیروزی انقلاب، عید فطر،عید قربان و ...
  5. آموزش واجرای نماز

    آموزش واجرای نماز
  6. اجرای عملی احکام ونماز

    اجرای عملی احکام ونماز
  7. واحد اردو وپارک

    واحد اردو وپارک
    تفریح وشهر بازی
  8. آموزش و حفظ دعا

    آموزش و حفظ دعا


اسراء و معراج چیست ؟

رای دهی:  / 3
ضعیفعالی 

  اسراء و معراج  چیست و درچه زمان و مکانی اتفاق افتاد ؟

- اسراء یعنی سیر دادن ، و معراج  یعنی عروج وصعود. پیامبر  صلی الله علیه وآله   در شبی از شبها که بقول وافدی شب شنبه هفدهم رمضان  سال دوازدهم بعثت  هیجده ماه قبل از هجرت  واقع شده  و به قولی  شب هفدهم ربیع الاول  یک سال پیش از هحرت  در شعب ابی طالب ، و به نقلی شب بیست وهفتم  ربیع الاول یک سال پیش از هجرت  در شعب ابی طالب ، و به نقلی شب بیست وهفتم  رجب بوده ،[1] به همراه حبرئیل  از مسجد الحرام بسوی مسجد الأقصی  با مرکب فضا پیمایی بنام "براق"سیر داده شدند  و به نقل اکثر مفسران  از خانه ام هانی خواهر علی علیه السلام  سفر آغاز کردند.  

 و به قول حسن و قتاده  از مسجد الحرام  بعد از نماز مغرب بوده  و به هر دو قول آن حضرت  نماز صبح را در مسجد الحرام  ادا نمودند . و بعد از همان نقطه بسوی  آسمان ها عروج کرد .؛ ستارگان  و نظام  جهان بالا  را  دید  و با  ارواح پیامبران  و فرشتگان آسمانی  سخن گفت  و از مراکز رحمت  و عذاب (بهشت و دوزخ)  بازدیدی کرد ؛ درجات بهشتیان و اشباح  دوزخیان  را از نزدیک  دید و در نتیجه از رموز هستی  و اسرار جهان آفرینش  و وسعت عالم خلقت  وآثار  قدرت  بی پایان  خدا کاملاً  آگاه شد . سپس به سیر خود ادامه داد  و به سدره المنتهی رسید  و آن را سراپا  پوشیده از شکوه وجلال  و عظمت دید . در این هنگام برنامه حضرت پایان یافت و مأمور شدند  از همان راهی برگردد  که پرواز کرده بود . در مراجعت نیز در مسجد الاقصی  فرود آمد و راه مکه و وطن خود را پیش گرفت .[2]  جریان معراج و سیر آن در عوالم وجود ، در دو سوره به طور اشکار  بیان شده  و در سوره های دیگر نیز اشاراتی به آن شده است.  خداوند  فرموده است : « سبحان الذی أسری بعبده  لیلاً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی  الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا  إنه هو السمیع البصیر»[3]  

ترجمه: منزه خدایی که شبانگاه بنده خویش را از مسجد الحرام تا مسجد الاقصی که اطراف آن را برکت داده است ، سیر داد تا آیت های خویش را به او نشان دهد و خدا شنوا و بینا است . 

 مفسران و محدثان در خصوص معراج  و مشاهدات آن حضرت  سخنان زیادی  نقل  کرده اند که همه آنها  قطعی و مسلم نیست .  مفسر بزرگ شیعه  علامه طبرسی  آن ها را به چهار گروه تقسیم کرده  است :

1-    گروهی قطعی و مسلم است . مثل اصل وجود معراج .

2-   روایاتی که با طرق صحیح  نقل شده و به  درجه  قطعی  نرسیده است و موافق  با اصول  و حکم خرد است . مانند  باز دید از بهشت ودوزخ  و سیر در آسمانها .

3-   احادیثی که ظاهر آن قابل قبول  نیست ، ولی قابل تأویل  است . مانند سخن گفتن  پیامبر در شب معراح  با بهشتیان و دوزخیان که باید تآویل  کرد و گفت :  اشباح  و صور و اوصاف آنها را دیده است .

4-    پیرایه هایی که دروغ پردازان  جعل کرده  و در دست  و پا  ریخته اند . چنانکه  گاهی  گفته می شودکه آن  حضرت  در آن شب  در کنار خدا نشست  و یا صدای قلم خدا را شنید [4].  


                                                                                                

[1] معارف ومعاریف ، ج  نهم ، ص 487 – سیره صحیح  پیامبر اعظم  ج 1 ، ص 336 و 337

[2] فروغ ابدیت ،جعفر سبحانی ، چاپ 19، ص 367 و 368

[3] سوره اسراء (17) آیه 1

[4] مجمع البیان ج 3 ، ص 395 به نقل از فروغ ابدیت ، ص 371