• اردوی جهادی روستای سعید آباد

    شروع اردوی جهادی :1/6/95تا10/6/95

  • اردوی جهادی روستای فریزی

    اغازاردوی جهادی از تاریخ؛ 5 / 5 / 95

  • اردوی جهادی روستای فریزی

    اغازاردوی جهادی از تاریخ؛ 5 / 5 / 95



آموزش مبلغین

شیوه های تبلیغ قسمت دوّم

رای دهی:  / 5

 5. استدلال

« امن یبدلوا الخلق ثم یعیده ومن یرزقکم من السماء و الارض أاله مع الله قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»[1]

« یا کسی که آفرینش را آغاز کرد، و سپس آن را تجدید می کند، و کسی که شما را از آسمان و زمین روزی می دهد، آیا معبودی با خداست؟ بگو دلیل خود را بیاورد اگر راست می گویید»

این منطق «برهان طلبی» اسلام حکایت از محتوای قوی و غنی آن می کند چرا که سعی دارد با مخالفان خود نیز برخورد منطقی داشته باشد، چگونه ممکن است از دیگران مطالبه برهان کند و خود نسبت به آن بی اعتنا باشد؟ آیات قرآن مجید مملو است از استدلالات منطقی وبراهین علمی در سطوح مخحتلف. این درست برخلاف چیزی است که مسیحیت تحریف بافته امروز روی آن تکیه می کند ومذهب را تنها کار «دل» می داند، و عقل را از آن بیگانه معرفی می کند، و حتی تضادهای عقلی (همچون توحید در تثلیث) را در مذهب می پذیرد و به همین دلیل به انواع خرافات اجازه ورود به مذهب می دهد، در حالی که اگر مذهب از عقل و استدلال جدا شود هیچ دلیلی بر حقانیت آن وجود نخواهد داشت وآن مذهب و ضد آن یکسان خواهد بود.

عظمت تکیه بر برهان ودعوت مخالفان به استدلال منطقی هنگامی آشکارتر می شود که توجه کنیم اسلام از محیطی آشکار شد که بیشترین محتوای فکری محیط را، خرافات بی پایه و مسائل غیر منطقی تشکیل می داد.

برای ادامه مظلب لطفا کلیک بفرمایید:شیوه های تبلیغ قسمت دوّم

شیوه های تبلیغ قسمت سوّم

رای دهی:  / 5

 نمونه ها

  1. ده دستور مهم برای مبلغان

« ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ان ربک هو اعلم بمن ضل عن سبیل و هو اعلم بالمهتدین و ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم به و لئن صبرتم بهو خیر للصابرین و اصبر و ما صبرک الا بالله و لا تحزن علیهم و لا تک فی ضیق مما یمکرون ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون»[1]

« با حکمت و اندرز نیکو به سوی راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به طریقی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن، پروردگار تو از هر کسی بهتر می داند چه کسانی از طریق او گمراه شده اند وچه کسانی هدایت یافته اند وهر گاه خواستید مجازات کنید تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید و اگر شکیبایی پیشه کنید این کار برای شکیبایان بهتر است صبر کن و صبر تو فقط برای خدا و به توفیق خدا باشد، و به خاطر ( کارهای )آنها اندوهگین مباش و دلسرد مشو، و از توطئه های آنها در تنگنا قرار مگیر، خداوند با کسانی است که تقوی پیشه می کنند وکسانی که نیکوکارند»

  1. نخست می گوید: « به وسیله حکمت دعوت کن»

« حکمت» به معنی علم و دانش و منطق و استدلال است، و در اصل به معنی منع آمده و از آنجا که علم و دانش ومنطق و استدلال مانع افساد و انحراف است و به آن حکمت گفته شده، و

ادامه مطلب: شیوه های تبلیغ قسمت سوّم

شیوه های تبلیغ قسمت اوّل

رای دهی:  / 5

و چون زلیخا به یوسف نظر نمود، شیفته و بی قرار وی شد. زنان مصری او را نکوهیدند. زلیخا بر آن شد تا مجلسی بیاراید.

در یک ضیافتی دل پذیر، تیغه بران و براق چاقوها، میوه ها را آماده تناول می کرد که ناگهان یوسف فراخوانده شد، و چون بدرخشید، خورشید زیبایی او را تحسین گفتند و دست از ترنج نشناختند انگشتان خویش بریدند و وی را نه آدمی، بلکه «فرشته ای کریم» پنداشتند. در چنین هنگامه ای، زلیخا فرصت بربود، و آهنگ خود هویدا ساخت.

« فذلکن الذی لمتننی فیه»

هماره در این اندیشه بودم که اگر بتوان چهره زیبا و دلنشین حق را در برابر دیدگان نگران و منتظر انسان ها به تصویر کشید و فضای جان آنان را با نسیم فرح بخش و شمیم دل انگیز حقیقت آشنا نمود، خود مفتون و مجذوب آن خواهند شد. این معنی از زلال کلام بلند امیران سخن «ائمه اطهار» علیهم السلام استفاده می شود، این سخن جاودانه امام مهربانی ابی الحسن علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء است که فرمود:

ادامه مطلب: شیوه های تبلیغ قسمت اوّل