حسن خلق

شرح فرازهایی از دعای مکارم اخلاق

رای دهی:  / 2

شرح فرازهایی از دعای مکارم اخلاق در بیانات استاد سائلی:

دعا در زندگی انسان نقش ارزنده و چشم گیری دارد. دعا از دو عنصر ساخته شده؛ عنصر خواندن و صدا کردن، دوم: درخواست حاجت  و استدعا. هر دو عنصر در دعا، مطلوب و ایده آل است. هم خواندن خدا بدون حاجت، و هم، نفسِ خواستن حاجت از خدا.

عنصر دوم، متوقف  ومنوط است بر اینکه انسان خودش را بشناسد. هر چقدر خودش را بهتر بشناسد؛ انسان شناسی او کامل تر شود، حاجاتی را هم که مطرح می کند؛ ضروری تر، عمیق تر، جدّی تر و مناسب تر خواهد بود. لکن شناخت خود مبتنی بر اولین قدم از قدم های سیر و سلوک، یعنی متوقف بر یقظه( بیدار شدن) خواهد بود. کسی که خواب است، خودش را نمی شناسد، اول باید بیدار شود تا بتواند خودش را بشناسد و بعد ببیند که چه نیاز دارد.

این مشکلی است که خیلی از انسان ها،گرفتارش هستند؛ گریبانگیرش هستند. که از یکسو خودشان را نمی شناسند. هنوز بیدار نشده اند که خودشان را بشناسند. از طرفی دیگر می خواهند حوائجی را از خدای سبحان درخواست کنند؛ اینجاست که ناخواسته و نادانسته چیزی را از خدا می خواهند که به ضرر این هاست. چیزی را از خدا طلب می کنند که نهایتاً باعث سقوط ایشان می شود.

خدای سبحان در سوره مبارکه اسراء، همین مطلب را تذکر داد که :

« وَ یَدعُ الإنسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ  بِالخَیرِ وَ کانَ الإنسانُ عَجولاً»[1] 

ادامه مطلب: شرح فرازهایی از دعای مکارم اخلاق

عوامل خروج ایمان از دل

رای دهی:  / 3

عوامل خروج ایمان از دل، آسیب شناسی ایمان

در جلسات گذشته گفتیم که ایمان عبارت است از علمی که وارد دنیای درون آدمی شده و با دل گره خورده و دل پذیرای آن علم شده باشد.

در اوایل، ایمان که همان علم باشد تدریجاً به دل نزدیک می شود و بعد وارد دل می شود و اگر کار خوب پیش برود، این علم تدریجاً وارد دنیای درون و عمق دل خواهد شد.

برای این که این علم را وارد دل کنیم، محورهای سه گانه عمل صالح را مطرح کردیم، در مقابل این محورهای سه گانه یک بحث آسیب شناسی هم داریم.

آسیب شناسی به این معناست:

ادامه مطلب: عوامل خروج ایمان از دل

ارتباط با جبرئیل، ثمره اربعین گیری

رای دهی:  / 8

ارتباط با جبرئیل، ثمره اربعین گیری

یکی از مهمترین دستورات و اعمال ماه ذیقعده؛ مسئله اربعین است. چون قسمت عمده شرافت این ماه در اربعین گیری او نهفته است؛ راز فضیلت ذی قعده در همان اربعین است. اسرار و بواطن و ملکوت این ماه را باید در اربعین گیری او جستجو کرد.

قبل از این که بحث را در این راستا، پیش ببریم؛ یک نکته کوتاه در رابطه با ماه ذیقعده عرض می کنم، بعد بحث را پی می گیریم.

یک سنت و ادب در ماه ذیقعده هست که ظاهراً ریشه روایی ندارد. هرچه جستجو کردیم روایتی که از معصومی نقل شده باشد، نداشتیم. لکن به دین شیعیان، خصوصاً بزرگان فقها و بالأخص بزرگان ایرانی رسمی پیدا شده و آن این که روز بیست و سوم ذی قعده را را از روز های اختصاصی زیارت حضرت رضا سلام الله علیه می دانند.

ادامه مطلب: ارتباط با جبرئیل، ثمره اربعین گیری

مراتب اربعین گیری برای رسیدن به حکمت

رای دهی:  / 12

مراتب اربعین گیری برای رسیدن به حکمت

یکی از اموری که در احیاء وجودمان، در به اهتزاز نگه داشتن آرمان ها و اهداف و معنویات­مان به آن سخت نیازمندیم، مسئله اربعین است. آن قدر بحث اربعین در روایات ما جدی مطرح شده که قریب به سی روایت شاید در این رابطه داشته باشیم. به صورت­های مختلف مطلبی را در ارتباط با اربعین بیان فرمودند؛ [ما هم می خواهیم] به مناسبت های ذی قعده و ذی حجه، از این اهرم کمک بگیریم و در مسیر راه به نیکی از این اهرم استفاده کنیم.

ادامه مطلب: مراتب اربعین گیری برای رسیدن به حکمت

زندگی بر اساس معرفت توحیدی

رای دهی:  / 7

استادحجت الاسلام سائلی

وقتی زندگی این امامان مورد مطالعه قرار می گیرد و بخصوص  امروز به طور مشخص زندگانی امام هفتم علیه السلام در نظر هست، می بینیم با زندگانی ما بسیار متفاوت است. شاید بارزترین قسمت تلاقی زندگی ما و زندگی آنها، آن­جایی که به یکدیگر برخورد می­کنند و همدیگر را نفی می­کنند؛ زندگی آن بزرگواران، زندگی ما را بر نمی تابد و زندگی ما آن نحوه زندگی را قبول نمی کند، در ارتباط با معرفتی است که ما و آنها از زندگانی دنیا داریم.

آنها زندگی شان بر اساس محور توحید است و همه چیز را بر اساس همان محور تفسیر می­کنند و می پذیرند و ارتباط برقرار می­کنند. هر اندازه در یک چیزی توحید را بیابند، به همان اندازه آن را می­پذیرند، هر عملی را توحیدی بیابند، انجامش می دهند و هر چیزی را  که جدا از توحید ببینند، از آن فاصله می­گیرند.سخنرانی استادحجت الاسلام والمسلمین آقای سائلی حفطه الله

ادامه مطلب: زندگی بر اساس معرفت توحیدی

هر کس برای خدا باشد، خدا برای اوست

رای دهی:  / 11

«الحمد لله رب العالمین ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم والصلوة والسلام علی سیدنا ونبینا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه وعلی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدایهم اجمعین من الان الی لقاء یوم الدین»

... می آید خدمت امام علیه السلام می­گوید: آقا یک دعایی به من یاد دهید که درد پاهایم خوب شود، درد شکمم خوب شود. امام علیه السلام به او یک دعایی یاد می­دهند. گاهی هم هست که کسی درد جسمانی ندارد، دندانش، پایش، شکمش درد نمی کند. عاشق است و این عشق او را می­کشاند که بیاید خدمت معصوم علیه السلام واز محضر او بهره­ های معنوی ببرد. در اینجا باز امام علیه السلام به این عاشق، چیزهایی را می آموزدکه هرگز به آن شخصی که برای خوب شدن درد دندانش، درد پاهایش و امثال اینها آمده بود، یاد نمی دهد. خیلی در اینجا قضیه متفاوت است با آن درد دندان.

 در مناجات شعبانیه که انشاءاللًه در ماه آینده به آن اشاره خواهیم کرد،آن فوق این دعای رجبیه است. امام درآنجا حرف هایی دارد که در دعای ماه رجب ندارد. امام (ع) درآن دعا ی شعبانیه به خدا عرض می کند: « الهی ان اخذتنی بجرمی اخذتک بعفوک وان اخذتنی بذنوبی اخذتک بمغفرتک»؛ «بنده من چراگناه کردی، خدای من توچرا نبخشیدی؟»؛ خوب چه کسی می تواند با خدا این طور حرف بزند؟ درون این یک مقدار رندی و دلاوری ودلیری هست، آدم در پیشگاه خدا چیزی نیست که بخواهد دلیری به خرج بدهد؛ این نشانه یک نوع صمیمیت است که امام ای نقدر نزدیک می شود که آن صمیمیت باعث می­شود بتواند این طور حرف بزند که انشاءالله در ماه آینده بحث می­کنیم.

ادامه مطلب: هر کس برای خدا باشد، خدا برای اوست
شیوه های تبلیغ قسمت سوّم
دوشنبه, 24 آذر 1393
 نمونه ها ده دستور مهم برای مبلغان « ادع الی سبیل ربک... ادامه مطلب...
IMAGE
طبّ الرّضاعلیه السّلام یارساله ذهبیّه
چهارشنبه, 04 شهریور 1394
طب الرضا یا رساله ی ذهبیّه یا مذهّبه، نوشتاری در دانش... ادامه مطلب...
IMAGE
كوثر نوری به كویر قمی
یکشنبه, 25 مرداد 1394
مرغ دلم راهی قم می شود     در حرم امن تو گم می شود عمه... ادامه مطلب...
IMAGE
نشست علمی پژوهشی زن و خانواده5
چهارشنبه, 17 مرداد 1397
عدالت جنسیتی در مفهوم جهانی، مقارن با فقه اسلامی است... ادامه مطلب...