در معرض نفحات ربوبی

رای دهی:  / 6
ضعیفعالی 

 بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله ربّ العالمین و لا حول و لا قوة إلّا بالله العلی العظیم و الصلوة و السلام علی سیدنا و نبیّنا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی لقاء یوم الدین»

خدمت همه خواهران بزرگوار، دل های آماده و مشتاق سلام عرض می کنم. خدا شما را تایید کند. آماده هستید جلسه دیگری از جلسات روز یکشنبه را شروع کنیم و منتظر به سوی حق باشیم تا ببینیم در این دقایق، در این لحظات، خدای سبحان بر اندیشه ما چه معارفی را نازل می کند؟

فرا رسیدن ماه مبارک رجب را خدمت همه عزیزان تبریک عرض می کنم. امشب شب اول ماه رجب است. سه ماه رجب و شعبان و رمضان، در بین ماه های مختلف سال، ارزش ویژه ای دارند، یک نورانیت خاصی دارند و در کتب اهل معرفت و آنهایی که اهل وصال و سیر و سلوک هستند، ماه رجب و شعبان و ماه رمضان، معروف به ماه های نور هستند. می گویند اشهر النور. انسان با پایبند شدن و ملتزم شدن به آداب این ماه، نورانی می شود. دل او نورانی خواهد شد. این سه ماه را می گویند ماه های فضیلت، اشهر الفضیله. در این سه ماه، انسان مزین به فضائل و برکات این سه ماه می شود. اینها ماه های فضیلت هستند، به همین خاطر فرصت های استثنائی محسوب می شوند.

اگر انسان در بین سال، فرصت های ناب و طلائی را جستجو می­کند، برای این که عقب ماندگی خودش را جبران کند، برای این که پرشی داشته باشد، برای این که بر سرعت خودش بیفزاید، این سه ماه در واقع این کار را انجام می دهد. سرعت انسان را برای رشد و تکامل فوق العاده زیاد می کند.

 

ماه رجب قطعاً از ماه های فوق العاده مؤثر در حرکت انسان است، ماه شعبان همین طور؛ علت این که این ماه ها اسامی مختلف دارند، این است که در روایتی، پیغمبر بزرگوار می فرمایند: «شهر الرجب، شهرالله»[1]؛ ماه رجب، ماه خدا است. «شهر الشعبان، شهر النبی»؛ ماه شعبان ماه، پیغمبر است و ماه رمضان، ماه امت من است.

در روایتی به گونه دیگری آمده، ماه رجب ماه امیرالمؤمنین علیه السلام است، ماه شعبان ماه پیغمبر است و ماه رمضان ماه خدا است.[2]

ببینید همه درست است، به یک اعتبار، ماه رمضان، ماه امت است. به اعتبار دیگر، ماه رمضان، ماه خداست؛ به یک اعتبار، ماه رجب، ماه امیر المؤمنین علیه السلام است، به اعتباری ماه خداست. لذا باید حواس هایمان را جمع کنیم و بارها محضر شریف­تان عرض شد که ماه­ها مصداق بارز نفحات پروردگار هستند. نفحات پروردگار همان نسیم هایی است که خداوند می فرستد برای این که رحمت خودش را به انسان های مستعد و قابل، منتقل کند.

پیغمبر صلی الله علیه و آله می­فرمایند: «ألا إنَّ فی ایام الدهر نفحاتٌ و لاتعرضوا عنها»[3]؛ آگاه باشید که در این ایام و هفته­ها و در ماه­ها و سال های زندگانی­تان، خداوند نسیم هایی را به حرکت در آورده است.

حواستان باشد که این نسیم ها را شکار کنید، خودتان را در معرض این نسیم­ها قرار دهید تا این نسیم­ها به شما بخورد. چون اگر به شما برسد، شما را احیاء می­کند، شما را زنده می­کند، شما را توانگر و قدرتمند می­کند. « و لا تعرضوا عنها»؛ خودتان را دور نگه ندارید.

خُب این ماه رجب و شعبان و رمضان است که این ویژگی­ها را دارد، اگر خاطر شریف­تان باشد، کراراً از این بنده ناچیز، شنیده­اید و من این موضوع را از زبان بسیاری از عرفا، خدمت شما نقل کردم و آن این است که ماه های دوازده گانه قمری، از ماه محرم شروع می شود. محرم و صفر و...  همین گونه تنظیم شده؛ چیزی که از نظر ما خیلی اهمیت دارد این است که خدای متعال، به این دوازده ماه، محتوایی بخشید، نظام محتوایی به اینها داده، به این معنا که این دوازده ماه، بر اساس یک نظام سیر و سلوکی است؛ خیلی دقت کنید، براساس احتیاجات معنوی انسان­ها، بر اساس آن مقتضیات و احتیاجاتی که انسان­ها از نظر روحی و معنوی دارند. آنهایی که می خواهند سیر و سلوک داشته باشند، آمده در هر یک از این ماه­ها قطعه و مرحله ای از سیر و سلوک را گنجانده، به گونه ای که اگر بداند یا نداند، پایبند به آداب هر کدام از این ماه­ها باشد، حتی اگر چه نداند بر اساس التزام و پایبندی به آداب آن ماه­ها، آن مرحله سیر و سلوکی را در درون خودش ایجاد می­کند و به این ترتیب یک حرکت معنوی و یک سیر و سلوکی را خواهد داشت و این خیلی نکته مهمی است که آدم بداند، به هر حال این زحمت­ها و پایبندی­هایی که می خواهد داشته باشد، در نهایت به یک برنامه سیر و سلوکی منتهی خواهد شد و باعث رشد معنوی انسان خواهد شد.

ملاحظه می فرمایید در ماه رجب، بر اساس اهمیتی که دارد، خدای متعال مناسبت های ویژه­ای را در این ماه قرار داده، شما می توانید با مقایسه کردن حجم دعاهایی که در ماه رجب وارد شده، با ماه­های گذشته،جمادی الثانی، جمادی الاول و قبل ازآن، متوجه شوید که یک­باره چه اتفاقی می خواهد بیفتد. در ماه های قبل که مثلاً فرض کنید در مفاتیح الجنان، چند صفحه دعا بود، یک مرتبه در ماه رجب می رسد به چند ده صفحه؛ این نکته تصادفی نیست که حجم دعا یک باره افزایش کَمّی پیدا می­کند؛ افزایش کمّی، نشانه افزایش کیفی است. نشان می دهد خدای متعال تا این اندازه، به ماه رجب اهتمام دارد و به موازات همین اهمیت، این مناسبت ها فراوان می شود.

از اول ماه رجب، ولادت امام باقر علیه السلام شروع می شود. امام باقری که در واقع شکافنده علم الهی است. بنا بر تحقیقات بعضی از مورخین، دوم این ماه، ولادت امام هادی علیه السلام است و ولادت امام جواد علیه السلام در  دهم این ماه است، شهادت امام هادی علیه السلام هم در روز سوم این ماه است. بعد اولین شب جمعه این ماه، می دانید معروف به «لیلة الرغائب» است که سفارش زیادی شده است. شاید بعضی از شما اهل تحقیق باشید، بعضی اهل حال باشید، اهل معنا باشید، خیلی دوست دارید دقیق باشید، بدانید «لیلةالرغائب» یعنی چه؟ «رغائب» جمع رغیبه است؛ رغیبه یعنی آن چیزی که انسان به آن رغبت دارد، انسان به چه چیزی رغبت دارد؟ خودتان بگویید به چه چیزی رغبت دارید؟ به برآورده شدن حاجات­تان رغبت دارید؟ به رحمت پروردگار رغبت دارید؟ به پاداش الهی رغبت دارید؟ به سلامتی خودتان رغبت دارید؟ به سلامتی عزیزان تان رغبت دارید؟ تمام این­ها را جمع کنید، می شود رغائب.

اساساً این نام­گذاری، توسط هیچ یک از ما انجام نشده است، یعنی این گونه نبوده که یکی از علماء دین، اولین شب جمعه ماه رجب را، لیلة الرغائب نام­گذاری کرده باشد، نه از اهل بیت علیهم السلام، کسی این نام گذاری را کرده، نه از پیغمبران کسی این نام­گذاری را کرده، حتی خدا این نام گذاری را نکرده؛ طبق روایات ما اساساً این نام گذاری لیلة الرغائب، توسط ملائکه انجام شده است.

کاروان کاروان ملائکه اینها نازل می شوند به طرف خانه خدا، کعبه مکرمه و به صورت دسته جمعی از خدای متعال درخواست می کنند؛ خدا از اینها می پرسد: برای چه جمع شده­اید؟ چه می خواهید؟ می­گویند خدایا تمنای ما، این است که حاجات مؤمنین را برآورده کنی.

می­گویند اول آنهایی که مثلاً ملتزم و پایبند بودند به آداب این ماه رجب، در این چند روز، می خواهیم که گناهان اینها را ببخشی، خدا می گوید: باشد من این کار را کردم.

حالا ببینید در شب جمعه، حدود ساعت یازده شب، شما چه حاجتی دارید؟ این حاجات را، ملائکه می­خواهند به خدا عرضه کنند، مریضی دارید، می­خواهید شفا پیدا کند، ساعت یازده آن را مطرح کنید، ملائکه حاجت شما را از خدا دریافت خواهند کرد.

انشاءالله حاجات همه شما برآورده شود، انشاءالله همه ما این آمادگی را داشته باشیم که خداوند با دست رحمت خودش، دست نا توان ما را بگیرد و به ما معنویت و عرفان مرحمت کند.

در اعمال لیلة الرغائب، نمازی دارد که اگر کسی اهل حال است، می تواند آن را بر گزار کند؛ این نماز را اگر کسی برگزار کند، اهل حال باشد، نه نماز خشک و خالی باشد، پیغمبر فرمود که من حاجاتش را فراهم می­کنم. در مفاتیح الجنان خواندن این نماز ذکر شده است.

از مناسبت های ماه مبارک رجب به سیزدهم این ماه می رسیم، ولادت با سعادت امیرالمؤمنین علیه السلام است که فوق العاده با اهمیت است؛ مناسبت بعدی که روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم این ماه باشد، معروف است به ایام البیض؛ ایام البیض یعنی روزهای سفید؛ به خاطر این که ماه در این شب­ها به صورت کامل می­تابد، ایام البیض نامیده شده است. اعتکاف و روزه گرفتن، در این سه روز مستحب است، خود این سه روز، ارزش فوق العاده ای دارد.

مناسبت بعدی هم که در همین سه روز است، روز پانزدهم، معروف به اعمال ام داود است، یک دعایی دارد به نام استفتاح، دعای مشکل گشا؛ اصلاً استفتاح یعنی مشکل گشائی؛ دعای طولانی است، خیلی حال لازم دارد. در مکتب مراسمی به این مناسبت، هر سال برگزار می شود.

روز پانزدهم این ماه، یعنی همان روزی که اعمال ام داوود را انجام می­دهید، روز ارتحال جانگداز حضرت زینب علیها السلام است. روز بیست و پنجم این ماه، شهادت امام کاظم علیه السلام است، دعاهایی دارد خیلی زیبا است. بیست و هفتم این ماه روز مبعث است. یعنی بالاتر از روز مبعث، ما دیگر روزی نداریم، معروف است که روز مبعث، روز ظهور رحمت رحیمیه حضرت حق است. رحمت رحیمیه یعنی آن رحمت ویژه حضرت حق، به تابش در می­آید.

بعد زیارتی در این ماه وارد شده به نام زیارت رجبیه، که ما در ماه­های دیگر، زیارت رجبیه نداریم. خود این زیارت رجبیه هم، اهمیت زیادی دارد. به هر حال اگر شده آدم یک بار این زیارت رجبیه را بخواند و حال معنوی پیدا کند. بعضی از دعاهای این ماه از امام زمان سلام الله علیه است، این هم خودش یک نکته خاصی دارد. خلاصه این ماه، سراسر برکت است.

تمام اینها را یک مقدمه در نظر بگیرید، هدف اصلی از تمام این مقدمات، این است که ما بتوانیم از لحاظ روحی، معنویتی در خود احساس کنیم؛ در این ماه حرکت روحی و معنوی را در خودمان مشاهده کنیم. امام بزرگوار ما، امام خمینی رضوان الله علیه، یکی از نکات اساسی که همیشه تذکر می دادند این بود که کسانی که با قرآن در ارتباط هستند باید بدانند هدف اصلی قرآن، هدایت روحی و معنوی انسان است. یعنی به انسان یاد بدهد که چگونه باید حرکت کند، به یک مرحله جدید تر معنوی دست پیدا کند، این هدف است، ما باید در ماه رجب، این هدف ها را محقق کنیم.

ایشان در تفسیر آیه اول سوره بقره می­فرمایند: به عقیده من تفسیر، برای قرآن نوشته نشده است. اگرچه خیلی از کتاب­ها را انسان می بیند که به اسم تفسیر است. مثلاً بهترین و جامع­ترین تفسیر مجمع البیان است و اگر انسان به آن مراجعه کند، شأن نزول آیات و معانی لغویه و صرفیه و نحویه و اعراب و بنایش را می­داند و آن جنبه تفسیر و مقصود اصلی قرآن که هدایت مردم است، زمین مانده است.

این مفسرین، آن را به خواننده منتقل نمی کنند، مقصود قرآن این است که در جاهای متعدد فرموده: « ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین»[4]؛ اصلاً این کتاب هدایت است و یا فرموده: « لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر»[5]؛ تفاسیر  این گونه مفسرین متوجه آن جهات هدایت و تذکر قرآن نیستند، نکات هدایت و سوق جمعیت به شاهراه هدایت را بیان نمی­کنند.

ملاحظه می­فرمایید هدف اصلی این همه دعاها، روزه گرفتن­ها، این همه نمازهای مستحبی، همه و همه، در واقع در راستای یک هدف است و آن این است که ما یک حرکتی بکنیم، یک رشدی داشته باشیم، به یک تهذیب نفسی دست پیدا کنیم.

ببینید عزیزان از فردا ماه رجب می­خواهد شروع بشود، آنهایی که دوست دارند و اهل حال هستند، این دعاهایی که در هر روز ماه رجب وارد شده- دعا های واقعاً شیرینی است، دعاهای واقعاً جذابی است- توصیه می­کنم اینها را مطالعه کنید؛ توصیه می­کنم در مضامین اینها دقت کنید، این یک کار شما باشد.

آنهایی که برنامه می خواهند در ماه رجب، یکی از توصیه های بنده در ماه رجب؛ که اگر خوب برگزار کنیم، می توانیم ماه رجب را به ماه مبارک شعبان وصل کنیم:

یک: مطالعه این دعاها، مرور کنید و در مضامین اینها دقت کنید، ببینید چه نکات مهمی دارند؛ واقعاً می­گویم دعاهای وارد شده در ماه رجب، دیوانه می کند انسان را؛ از زیبایی، از عُلُوّ مضمون و از معارف و مفاهیم بلندی که در لابه لای این ها، خدای متعال ذخیره کرده، شما این ها را مطالعه کنید.

زیارت رجبیه را دقت کنید. دعاهایی که مربوط به اول ماه رجب است، دعاهایی که در طول ماه رجب آمده است همین دعای محمدبن ذکوان «یا من ارجوه لکل خیر»[6]؛ این دعاها را دقت کنید ببینید چقدر حال معنوی می دهد، این یک کار شما باشد؛ یک دور این دعاها را با حوصله، با آرامش، آرام آرام، هر روز یک مقدار وقت بگذارید، بخوانید و در مورد اینها بیندیشید.

کار دوم: روزه داشتن این ماه است. سفارش شده در این ماه، لا اقل یک روز، روزه بگیرید، توانستید سه روز، در این ماه روزه بگیرید، اگر توانستید آن سه روز را همان ایام البیض قرار دهید؛ سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم قرار دهید. اگر توانستید یک هفته، توانستید دو هفته، توانستید تمام ماه رجب را روزه بگیرید. آنهایی که از لحاظ جسمی توانایی دارند، روزه بگیرند، همه روزه بگیریم در این ماه، از فردا شروع کنیم به روزه گرفتن.

آنهایی هم که از لحاظ جسمی توانایی ندارند روزه بگیرند، در روایات سؤال شده که اگر کسی از لحاظ جسمی مشکل دارد، نمی تواند روزه بگیرد، اصلاً خانواده اش اجازه نمی دهند، می گویند تو ضعیف هستی و از پای در می آیی، شاید هم راست بگویند، روزه بگیرد، کسل می شود، نمی تواند درس بخواند.- در روایات آمده تمام ماه مبارک رجب را شما روزه بگیرید. اگر توانستید همین روزهایی که معروف است روزه بگیرید- اگر از لحاظ جسمانی یه به هر دلیل نتوانستید این روزه را بگیرید؛ روایت می گوید این یک مشابهی دارد که شما می توانید از آن مشابه استفاده کنید.

آن مشابه این است که به مقدار ساعات روزه، حالا روزه چند ساعت است؟ در این ایام از سال، دوازده، سیزده ساعت است؟ پانزده ساعت است؟ هر چقدر است، شما در تمام این ساعاتی که می بایست روزه بگیرید، اگر خوش اخلاق باشید، حسن خلق داشته باشید، عصبانی نشوید، خداوند برای شما روزه قرار می­دهد. به به! چقدر جالب شد، شما صبحانه می­خورید روزه دارید، ناهار می­خورید روزه دارید، پس همه می­توانند در این ماه روزه بگیرند. حالا یا به این شکلی که معروف است روزه بگیرند یا مشابه روزه، از طریق حسن خلق، به روزه داری دست پیدا می کنند.

دیروز، یک برنامه مصاحبه تلویزیونی بود، از من پرسیدند اگر کسی نتواند روزه بگیرد چه کار کند؟ من همین پیشنهاد را دادم. گفتم در حدیث است که خداوند قبول می­کند عوض روزه معروف را با حسن خلق در همان ساعاتی که می خواهد روزه بگیرد؛ به من گفتند: چقدر جالب است، پس ما می رویم دنبال همان دومی، گفتم خیال کردید همان اولی به مراتب بهتر است برای شما از دومی.

اولی خُب روزه می گیرید تمام شد، خلاصه این دهان را می بندید، پانزده ساعت در شکم را تخته می کنید، این آسان است ولی پانزده ساعت انسان مراقب رفتارش باشد، حسن خلق نشان بدهد، بر چهره اش ابتسام باشد، خنده رو باشد، پانزده ساعت این سخت است.

وقتی من توضیح دادم، گفتند: بله راست می­گویید این سخت است، بهتر است همان روزه معروف را بگیریم؛ این هم ادب دوم.

پس نکته اول، مرور دعاهای ماه رجب است به صورت کامل؛ ولو یک بار به صورت دقیق، با مطالعه، با اندیشه؛ نکته دوم، روزه داری است.

نکته سوم که خیلی مهم است، وصل کردن ماه رجب است به معاد؛ مستحضر هستید چند هفته است داریم درباره آخرت و معاد صحبت می­کنیم. من تمام هدفم از بحث های معاد، به خصوص در این دو جلسه اخیر که گفتم چقدر یاد معاد، معاد اندیشی، در احیاء انسان و در تهذیب نفس او سهم بسزایی ایفا می کند. منظورم این بود که وقتی برسیم به ماه رجب، بتوانیم در یک برنامه منظمی، ماه رجب مان را وصل کنیم به معاد، یعنی رجب معادی داشته باشیم، رجب اخروی داشته باشیم، هم از فضائل رجب بهره ببریم، هم از فضائل آخرت بهره ببریم، هم این که از ترکیب این دو به یک معجون سومی برسیم، به یک ترکیب سومی دست پیدا کنیم.

به این معنا که با توجه به بحثی که در جلسه گذشته، داشتم خدمت شما؛ به این معنا که در تمام ماه رجب سخت است، این که دارم می­گویم سخت است، انسان تمام کارهایش را یا لاقل آن مقداری که می تواند از کارهایش را، وصل به معاد بکند.

عرض کردم وصل کردن به معاد یعنی چه؟ هفته گذشته گفتم هر کاری که از کارهای دنیا انجام می دهیم، بدون استثناء دو جنبه دارد، یک جنبه مادی دارد که از بین می رود و یک جنبه اخروی دارد، جنبه معنوی، روحی و جنبه قلبی دارد که این جنبه قلبی روحی، جاودانه است، باقی می ماند.

شما وقتی دارید غذا می خورید به لحاظ این که این یک عمل مادی است، دهان را حرکت می­دهید، قاشق را پر برنج می­کنید، این قاشق را حرکت می­دهید به طرف دهان نزدیک می­کنید، دهان تان را حرکت می­دهید می­جوید، قورت می­دهید، همه حرکت های مادی است. همه از بین می­رود؛ آن بعد معنوی این است که شما وقتی دارید این کار را انجام می دهید، قاشق را پر برنج می­کنید به طرف دهان نزدیک می­کنید، می­جوید، آیا در انجام این کار، فکر و ذهن و دل تان، به فکر معنویات هستید؟ آیا می اندیشید که با این کار، با این غذا خوردن، این فکر را می کنید که چقدر دارید به خدا نزدیک می شوید؟ همان اندازه که در انجام این کار به فکر معنویات هستید، همان اندازه که در نظر می گیرید، باید انسان تر باشید، تصمیم می گیرید موقع غذا خوردن، در دل تان انسان تر باشید. همان اندازه شما اخروی هستید.

اگر انسان بتواند تمام کارهای خودش را، در ماه رجب این گونه انجام بدهد، کارهایش را اخروی کند، معنوی کند، ماه رجب او وصل می شود به آخرت و شما خواهید دید این رجب ترین، ماه رجب شما خواهد بود.

عنایت فرمودید؟ اصلاً می دانید ماه رجب یعنی چه؟ به شما گفتم رجب ترین ماه رجب شما خواهد بود، رجب در لغت یعنی عظیم، بزرگ؛ می گویند رجب مرجب، مرجب یعنی معظم، رجب یعنی عظیم، مرجب یعنی معظم، یعنی عظیم معظم، بزرگی که بزرگ داشته شده است. خودش بزرگ است، از طرف خداوند، بزرگ هم داشته شده است؛ پس رجب ترین ماه رجب را شما تجربه خواهید کرد، در زندگانی تان.

پیغمبر ماه رجب را می فرمودند: « رجب الاصب»[7]؛ اصب یعنی ریزنده، سؤال کردند چه می ریزد؟ فرمود: رحمت خدا می ریزد «لان رحمة تصب علی امتی فیه»[8]؛ در این ماه رحمت خدا می ریزد.

بنابراین مرور اندیشمندانه دعاهای ماه رجب، روزه داری ماه رجب، وصل کردن ماه رجب به آخرت و بقیه امور هم در ضمن همان برنامه اول انجام می شود. وقتی دارید مرور می کنید طبیعی است که مناسبت ها را رعایت می کنید. امیدواریم که روزهای آینده، روزهای بسیار خوبی برای شما باشد. امیدوارم از این ماه استفاده کنید.

درخواست همیشگی­ام این است به طور جدی درس­های تان را بخوانید. هر کس خودش را مؤظف کند که با خوب درس خواندن، خدمتی به اسلام و مسلمین انجام بدهد، شما سال ها نیاز دارید خوب درس بخوانید تا بتوانید یک عالم بزرگوار بشوید، تا بتوانید یک خدمت گذار پاکیزه و مخلص برای اسلام عزیز باشید. سال ها باید درس بخوانید.

سال ها باید که یک سنگ اصلی ز آفتاب                لعل گردد دربدخشان یا عقیق اندر یمن

عمرها باید تا یک کودکی از روی طبع                       عالمی دانا شود یا شاعری شیرین سخن

ساعت بسیار می بایست کشیدن انتظار                                   تا در جوف صدف باران شود، دُرّ عَدَن

روزها باید که تا یک مشت پشم از پشت میش           عارفی را خرقه گردد یا حماری را رسن[9] 

زحمت زیاد لازم دارد ولی به نتیجه می رسد.

خوب درس بخوانید عزیزان من! در کنار اخلاق، علم هم داشته باشید. این دو تا را با همدیگر پیش ببرید. معدل آموزشی تان بالا باشد بار ها عرض کردم از نوزده پایین تر نیاید. معدل آموزشی تان را روی بیست برنامه ریزی کنید که اگر نشد بیاید روی نوزده متوقف شود. همه بر خودشان تکلیف کنند این دو هفته آینده را، کمی بیشتر یا کمتر، دو هفته را واقعاً درس بخوانید.

این جهاد با نفس است. این جهاد با نفس را به پیروزی برسانید.

برای سلامتی و موفقیت خودتان و این که دلهای تان سرشار از عرفان و معنویت به حضرت حق باشد، این که بتوانید اخلاق و علم را با هم جمع کنید، صلواتی مرحمت کنید.



تماس از لبنان،جلسه 25 / تاریخ: 23/3/89

[2] - مسار الشیعه ص56 شیخ مفید

 

[4] - بقره (2 )، آیه 2

[5] - قمر (54)، ایه17

[6] - مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب، ص228

[7] - وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ پنجم، 1403ق ، ج7 ( کتاب الحصوم ) باب30، ح10، ص381

[8] - وسائل الشیعه، همان، ج7، باب30، ح101، ص381