ماه رمضان

مهدی موعود ووظیفه منتظران(8)

رای دهی:  / 6

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

زمان ظهور

1. در زمان ظهور، عقل ها شکوفا می شود. علم به اوج خود می رسد. در روایات آمده امام صادق( علیه السلام) فرمودند علم 27 حرف است آنچه را تا بحال تحقق پیدا کرده فقط 2 حرف بوده با این همه پیشرفت ها فقط در محدوده دو حرف جلو رفتیم زمانی که قائم ما بیاید 25 حرف دیگر را می آورد. آن 25 حرف را کمی جلو نبرید. علم وقتی پیشرفت می کند جهش های کیفی می کند یک گوشی تلفن می تواند صدها کار انجام دهد (ساعت، دوربین، کتابخانه . و ...) حضرت مهدی (عج) که بیایند علم را به 27 حرف می رسانند این یک تحول شگرف و شگفت انگیز است در عالم علم ونیز وقتی حضور حضرت ظهور پیدا کند دست بر سر مردم می گذارد و عقول مردم کامل می شود.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(8)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(6)

رای دهی:  / 6

بسم الله الرّحمن الرّحیم

الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

در منابع ما مثل کمال الدین و تمام النعمه و الغیبه و ... حدود 10 روایت وارد شده در مورد یاران حضرت و اینکه تعداد اولین کسانی که هسته مرکزی یاران حضرت را تشکیل می دهند 313 نفر(به تعداد اصحاب جنگ بدر) هستند و هنگام ظهور به حضرت می پیوندند. هر چند در همان روزهای اول این 313 نفر افزایش پیدا کرده و به 10 هزار نفر می رسند.

در تفسیر عیاشی از امام باقر علیه السلام آمده است که 50 نفر از این 313 نفر، خانم هستند. جمع می شوند در مکه بدون هماهنگی، مثل ابر پائیز. از میان مکه و مدینه فردی در میان آنها نیست(حضرت بعد از ظهور کعبه را خراب کرده و مجدد بازسازی می کنند).

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(6)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(5)

رای دهی:  / 6

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

بحث قضاو قدر

هنگامی امری حتمی باشد و قابلیت تغییر نداشته باشد «قضا» نامیده می شود.

هنگامی امری حتمی نباشد و قابلیت تغییر داشته باشد «قدر» نامیده می شود. ازتغییر تقدیر تعبیر به «بَداء» می شود.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(5)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(4)

رای دهی:  / 7

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

در اسلام شاید هیچ مسئله ای به اندازه بحث مهدویت و وجود مبارک امام زمان عج الله­ تعالی­ فرجه ­الشریف دارای اهمیت نباشد چرا که برای هیچ مسئله ای به اندازه این مسئله در منابع دینی روایت نداریم.

برای یک فرع فقهی در فقه، شاید 7 یا8 روایت موجود باشد اما برای بحث امام زمان عج الله­ تعالی­ فرجه ­الشریفحدود 2000 روایت داریم؛ معنایش این است که مسئله خیلی جدی بوده است.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(4)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(3)

رای دهی:  / 6

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

ائمه معصومین علیهم ­السلام به خاطر شرایط ویژه و مصالح عمومی مسلمین با طاغوت­های زمان خود وارد جنگ نشدند و هیچ کدام نتوانستند حکومت سیاسی تشکیل بدهند، مگر امام زمان عج الله­ تعالی­ فرجه الشریف که - إن شاء الله – طاغوت­های زمان را از بین می­برد و حکومت جهانی اسلامی را تشکیل می­دهد.

روایاتی داریم که بیان می­کند تمام حکومت­های قبل از حکومت امام  زمان عج الله­ تعالی­ فرجه الشریف محکوم به شکست هستند اما این دلیل نمی­شوند که ما شیعیان وظایفمان را در قبال طاغوت­ه ای زمانمان انجام ندهیم. ما باید به تکالیف شرعی خودعمل کنیم.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(3)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(2)

رای دهی:  / 6

فردی به نام ابوسعید دینار عقیصی1؛ دوران حضرت علی علیه­ السلام و هم دوران امام حسن علیه­ السلام را درک کرده است. 

ایشان شاهد حوادث فراوانی در دوران این دو بزرگوار بوده است.

  1. جریان جنگ صفین

در جنگ صفین همراه سپاه حضرت علی علیه ­السلام از کوفه به سمت صفین حرکت کرد. نقل می­کند حضرت علی علیه­ السلام از مسیر فرات ما را به صفین نبردند بلکه از قسمت­ های خشک و کم آب تر می­رفتیم. در بین راه به کربلا رسیدیم، آنجا حضرت ما را نگه داشته و فرمودند اینجا کربلا است «محل شهادت فرزندم حسین علیه ­السلام»( سال 37 جنگ صفین بود و شهادت سال 60، اختلاف 23 سال)

برخی اصحاب از بی آبی شکایت می­کردند. حضرت به اصحاب قسمتی از سرزمین را نشان می­دهند که پر از رَمل بود و فرمودند این رَمل­ها را بردارید. اصحاب شروع به برداشتن رَمل­ها کردند تا رسیدند به تکه سنگی سفید، تقریبا 300 نفر از یاران حضرت دست از کار خود کشیدند تا بتوانند به یاری هم این سنگ را بردارند اما نتوانستند. حضرت افراد را کنار زدند و خود سنگ را برداشتند. زیر آن سنگ چشمه آب فوق العاده زلالی بود. اصحاب آمدند از ان آب نوشیدند و ظرف ها را پُر و حیوان­ها را سیراب کردند. حضرت سنگ را در جای خود گذاشتند و فرمودند دوباره رَمل ها را بر روی آن بریزند.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(2)

مهدی موعود ووظیفه منتظران(1)

رای دهی:  / 4

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد الله رب العالمین  ولاحول ولاقوه الابالله العلی عظیم علیه نتوکل  وعنده  مفاتح القلوب والسّلام والصّلاة علی سیّد نا و نبیّنا و مولانا اباالقاسم محمّدصلّ الله علیه وعلی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین المعصومین المظلومین المکرمین والهده المهدییّن و علی صحبه الکرام الذین التّبعوه الاحسان ولعن الله و منهم اجمعین انشاالله...

ولادت سراسر سغادت امام مجتبی علیه السّلام را خدمت حضّار محترم تهنیت وتبریک عرض می نمایم.امام مجتبی علیه السّلام تنها امامی است که در ماه مبارک رمضان بدنیا آمدند واین برای خیلی ها پیام دارد.

پیامبر دارای 3 فرزند پسر و 1 فرزند دختر بودند که همه فرزندانشان در زمان حیات ایشان فوت کردند و پیامبر تنها ازطریق حضرت زهرا سلام الله علیها صاحب نوه شدند.

ادامه مطلب: مهدی موعود ووظیفه منتظران(1)

معرفت توحیدی محصول شب قدر

رای دهی:  / 3

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين و الصلوة و السلام علي سيدنا و نبينا و مولانا ابي القاسم محمد صلي الله عليه و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين المعصومين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين  من الآن إلي لقاء يوم الدين.

ولادت با سعادت دومین گوهرگرانقدر و ارزشمند از گنجینه همیشه جاوید امامت و ولایت، حضرت حسن بن علی المجتبی علیه السلام، را خدمت حضار گرامی، تبریک و تهنیت عرض می­کنم.

امیدواریم که پروردگارسبحان به حقیقت نورانی این امام بزرگوار، ما را از مواهب و عطایای ماه مبارک رمضان و لیالی قدر، بیش از پیش، فوق انتظار، زیادتر از رغبت­مان به ما مرحمت بفرماید.

چون این شب و روزها در آستانه لیالی مبارکه قدر قرارگرفته­ایم، بسیار مایل هستیم که در ارتباط با معرفت توحیدی صحبت کنیم و بعد از این به انتظار شبهای قدر خواهیم ماند تا مصداقِ این شعر باشیم:

ای گدای خانقه بَرجَه که در دیر مغان  

  می­دهند آبی و دلها را توانگر می­کنند[1]

ادامه مطلب: معرفت توحیدی محصول شب قدر

سيراب شدگان

رای دهی:  / 2

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و الصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی لقاء یوم الدین.

«اللهم انی أفتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمدِکَ و أنتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّک و أیقنتُ أنک أنت أرحم­الراحمین فی مَوضِعِ العَفوِ و الرَّحمَةِ و أشَدُّ المُعاقِبینَ فی موضعِ النَّکالِ و النَّقِمَةِ وأعظمُ المُتَجَبِّرینَ فی موضعِ الکِبریاءِ و العَظَمَة. اللهم أذِنتَ لی فی دُعائِکَ و مَسئَلَتِکَ فَاسمَع یاسَمیعُ مِدحَتی و أجِب یا رحیمُ دَعوتی و أقِل یا غفورُ عَثرتی»[1]

مي­سازد جان و دل را بس عجائب كان صيام 

 گرتوخواهي تاعجب گردي عجائب دان صيام

ادامه مطلب: سيراب شدگان

راه خلاصی از بندها و زنجیرهای روحی(1)

رای دهی:  / 1

بسم الله الرحمن الرحیم

«الحمد لله ربّ العالمین و لا حول و لا قوة إلّا بالله العلی العظیم و الصلوة و السلام علی سیدنا و نبیّنا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین من الآن إلی لقاء یوم الدین»

محور بحث در رابطه با بیانات عرشی کشاف حقایق، امام به حق ناطق، امام جعفرصادق علیه­السلام به نقل محمد بن مروان است. آن بزرگوار فرمود: «إنَّ للهِ فی کُلِّ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رمضان عُتَقاءُ و طُلَقاءُ مِنَ النّارِ»[1]؛ خدای سبحان در هر شبی از شبهای ماه رمضان، عده­ای را آزاد می­کند؛ عده­ای را از گرفتاری­ های وجودی که برای آنها هست، رهایی می­بخشد.

این بیانات حضرت، از یک بحث مستقل و کاملی، در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم ­السلام برخوردار است.

به­طورکلی اگر کسی اهل هدایت نباشد و مرتکب اعمالی شود که در شریعت ما به عنوان گناه و معصیت و مخالفت با پروردگار سبحان شمرده شده؛ سه تعبیردرباره او به کار رفته:

تعبیر اول: عبارت است از بند، زنجیر؛ همین تعبیر در روایات آمده؛ در فرازی از خطبه شعبانیه، وجود مقدس پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «أیُّها النّاسَ إنَّ أنفُسَکُم مَرهونَةٌ بأعمالِکُم»[2]؛ جان شما محبوس اعمال­تان شده، بعد فرمودند: «فَکُفّوها»؛ آن را آزادش کنید «باستغفارکم»[3]؛ به وسیله استغفار.

ادامه مطلب: راه خلاصی از بندها و زنجیرهای روحی(1)

سایه عرش خدا (3)

رای دهی:  / 2

بسم الله الرحمن الرحیم

« الحمد لله رب العالمین ولا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم و الصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمّد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین و لعنة الله اعدائهم اجمعین من الآن الی لقاء یوم الدین »

بحث­مان در ادامة فرمایش بسیار عمیق و مهم پیامبر گرامی اسلام بود. آن بزرگوار فرمود:

برای اینکه انسان شامل رحمت و غفران پروردگار قرار بگیرد، لازم است لا اقل یکی از این سه ویژگی را داشته باشد، اگر از هر سه ویژگی برخوردار نیست.

اول اینکه:هیچ انتظاری از مردم نداشته باشد جز اینکه خودش آن انتظار را در حق دیگران محقق کرده باشد؛ هیچ توقعی از دیگران نداشته باشد الّا اینکه خودش آن توقع را در ارتباط با دیگران مراعات کرده باشد.

دوم اینکه: قدم از قدم برندارد الّا اینکه رضای خداوند را در آن حرکت خودش، به دست آورده باشد، یعنی دانسته باشد که خداوند در این حرکت از این اقدام او راضی است.

سوم اینکه: هرگز به دیگران عیبی نمی­گیرد که خودش از آن برخوردار است، خودش از آن در اذیت و رنج است.

به دنبال این سه ویژگی، پیامبر گرامی اسلام یک نکته عجیب و بسیار قابل توجه را فرمود و آن اینکه:

ادامه مطلب: سایه عرش خدا (3)